Diberdayakan oleh Blogger.

Traffic Light

Flash


ShoutMix chat widget

Waktu Shalat Semarang

Artikel Islam

Kesungguhan Hati Dalam BerIslam

Rabu, 22 September 2010

AMALAN UTAMA DI BULAN SYAWAL

AMALAN UTAMA DI BULAN SYAWAL

Syawal merupakan bulan kemenangan bagi orang yang berjaya menghayati Ramadhan. Hari kemenangan atau hari raya, itu adalah augerah Allah buat hambaNya yang bersyukur. Seterusnya orang yang berjaya, akan menerima anugerah daripada Allah SWT di akhirat kelak.


Rasulullah telah bersabda:
”Hendaklah kamu bersungguh-sungguh pada hari raya Fitri ini melakukan sedekah, melakukan segala bentuk kebaikan dan kebajikan seperti melakukan sembahyang, berzakat, bertasbih, bertahlil karena sesungguhnya hari ini adalah hari yang Allah mengampunkan dosa-dosa kamu dan Allah SWT melihat pada kamu dengan rahmat.”


”Apabila tiba hari raya Fitrah, Allah SWT telah mengutuskan para malaikat, maka mereka pun turun di seluruh negeri, di seluruh pelosok dunia. Maka mereka pun berkata: Wahai umat Muhammada hendaklah kamu keluar kepada Tuhan yang Maha Pemurah. Maka apabila mereka umat-umat Muhammad itu keluar kepada tempat solat mereka, lantas Allah SWT berfirman: Hendaklah kamu saksikan wahai para malaikat-Ku. Sesungguhnya Aku telah jadikan pahala mereka itu di atas puasa mereka sebagai keredhaan Ku dan keampunan dari Ku.”


Dari dua hadis ini, dapat tahu bahwa anugerah Allah kepada mereka yang berjaya menempuh Ramadhan ialah kedatangan Syawal yang membawa beberapa manfaat di antaranya:


1. Dapat keampunan dari Allah SWT
2. Doanya diterima Allah SWT
3. Allah memberi rahmat kepadanya
4. Dia mendapat keredhaan Allah SWT


Anugerah-anugerah ini adalah anugerah yang paling besar untuk seseorang mukmin. Apabila mereka mendapat anugerah-anugerah ini bermakna mereka mendapat jaminan segala amalannya diterima oleh Allah, jaminan kebahagiaan di dunia dan di akhirat, keselamatan di dunia dan akhirat, dan bantuan Allah di dunia dan di akhirat. Merekalah orang-orang yang bertaqwa.


Orang mukmin menyambut Syawal dengan rasa kesyukuran dan terus melakukan amal ibadah dan amal kebaikan demi mengharap keredhaan Allah. Di antara amalan yang di syariatkan pada bulan Syawal ialah:


1. Membayar zakat fitrah
Saat akan berakhirnya bulan Ramadhan ada pula ibadah yang diwajibkan mengiringinya yaitu zakat fitrah. Sabda Rasulullah:
”Amalan puasa Ramadhan itu digantungkan antara langit dan bumi, dan baru diangkat setelah dikeluarkan zakat fitrah.”


2. Bertakbir dan bertahmid
Lafadz takbir itu banyak corak ragamnya. Yang paling sahih dalilnya ialah yang diriwayatkan oleh Abdul Razzaq dari Salman dengan sanad yang sahih:
”Bertakbirlah kamu: Allaahu Akbar, Allaahu Akbar, Allaahu Akbar Kabiraa (Allah Masa Besar, Allah Maha Besar sungguh-sungguh Besar)


3. Mendirikan sembahyang IdulFitri
Menurut Sunnah Rasulullah shalat Idul Fitri itu didirikan di lapangan terbuka. Sebaik-baik perjalanan ke tempat shalat melalui jalan dekat dan pulangnya melalui jalan lain. Sepanjang perjalanan ke tempat shalat laungkan takbir dan tahmid.


4. Menyambut Hari Raya mengikut syariat sebagai tanda kesyukuran dan kemenangan karena berjaya melaksanakan perintah berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan.


5. Membantu orang susah/melayani anak yatim
Di hari raya ini, anak-anak yatim dan orang-orang miskin tidak dapat bergembira sebagaimana orang lain. Dengan demikian menjadi tanggung jawab kita membantu dan menggembirakan mereka. Inilah yang telah dilakukan Rasulullh saw.


6. Puasa Enam
Puasa enam ialah puasa enam hari di bulan Syawal, berpuasa setelah sehari menyambut hari raya. Puasa ini dibolehkan dikerjakan secara berturut-turut enam hari atau tidak asalkan dalam bulan Syawal. Banyak keistimewaannya, sabda Rasulullah :


”Siapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan lalu diiringinya dengan enam hari bulan Syawal, maka seolah-olah ia telah berpuasa sepanjang masa.”(Riwayat Jamaah kecuali Bukhari dan An-Nasa’i juga diriwayatkan oleh Ahmad dari hadis Jabir)


Comments :

0 komentar to “AMALAN UTAMA DI BULAN SYAWAL”


Posting Komentar